Karluxin tarina

30-vuotias perheyritys valloittaa maailmaa kestävällä valaistuksella

Kestävä, jatkuvasti kehittyvä tuotanto sekä tarkkaan mietityt tuotteet havahduttivat Jussi Karjalaisen huomaamaan yrityksensä maineen ja mahdollisuudet. Koneinvestointien jälkeen Karlux satsaa muotoiluun ja markkinointiin.

Karluxin tehdassaliin astuessa vierailijan katse etsii konttorin ovea. Mies salin päädystä osoittaa oikeaan etunurkkaan, jossa onkin toimiston ovi. Toimitusjohtaja Jussi Karjalainen lopettelee lounastaan ja Äiti Karjalainen lehdenlukuaan.

Sukupolvet rinnakkain, sitä Jussi Karjalainen painottaa. Karluxin kuuden hengen henkilöstössä ikähaitari on 20 vuodesta 70 vuoteen. Toimitusjohtaja, 45, sijoittuu noin haitarin keskivaiheille.

- Näin kokemus siirtyy. Vanhempi polvi siirtää tekemisen kokemusta nuoremmille. Nuoret katsovat asioita sopivasti erilaisesta vinkkelistä ja vievät kehitystä eteenpäin.

Perheyrityksen poika Jussi Karjalainen ehti kiertää maailmaa rauhanturvaajana ja eräoppaana ennen kuin itsensäkin ihmeeksi palasi yritykseen töihin vuonna 2004.

- Olemme nyt puistovalaistuksen markkinaykkönen. Viime vuodet olemme uusineet koneita, investoineet seiniin ja turvanneet tuotantoa eli on hankittu takataskuun täytettä.

Ladecin (ent. Lahden tiede- ja yrityspuisto) Cleandesing- hankkeen myötä vahvistui ja nopeutui Karjalaisen oman pähkäilyt tulevaisuuden suhteen.

- Oli mahdollisuus saada tukea tuotekehitykseen. Se oli iso harppaus meille, joku muu miettisi, millaisia tuotteita tekisimme.

Perheyrityksessä on perinteisesti tehty kaikki itse. Toiminnassa on ollut pitkäjänteisyyttä, mutta ei kovin kauas katsomista. Nyt oli hyvä hetki suunnata investointeja seinien ja koneiden sijaan tuotekehitykseen ja markkinointiin sekä verkoston luomiseen. Hankkeen myötä Karjalainen on keskustellut paitsi muotoilijoiden myös monien muiden asiantuntijoiden kanssa.

- Olen tajunnut, että verkostoitumalla ja sparraamalla vaikkapa markkinoinnin, viennin tai viestinnän asiantuntijoiden kanssa saa uusia ideoita ja omat ajatukset selkiytyvät. He ikään kuin lypsävät minusta suunnitelma-aihiot konkreettisimmiksi.

 

Kestävästi

Cleandesign eli ympäristöä vähemmän kuormittavien teknologioiden ja käyttäjälähtöisen teollisen muotoilun yhdistäminen puhuttelee Jussi Karjalaista.

- Kestävän kehityksen mukaiseen suuntaan olemme toimintaamme jo vieneet, vaikkei sitä sillä nimellä ole kutsuttu. Karluxilla se tarkoittaa hyviä ja kestäviä raaka-aineita sekä mahdollisimman suoraviivaista ja tehokasta tuotantotekniikkaa sekä tuotteiden yksinkertaisuutta.

- Eli samaan runkoon voi tehdä erimallisia valaisimia, osat ovat vaihdettavia sekä asennus ja huolto helppoa.

- Kestäväksi toiminnaksi näemme myös sen, että etsimme alihankkijat läheltä. Nyt kaikki ovat korkeintaan puolentoista tunnin ajomatkan päässä. Ei tarvitse kuljettaa kaukaa.

Alihankkijaverkoston rakentaminen on ollut Jussi Karjalaisen yksi tavoite. Vaikka tuotanto sallii kaiken tekemisen itse, on joidenkin osien valmistusta kokeiltu talon ulkopuolella.

- Silloin kun ei ole järkeä itse investoida uusiin erikoiskoneisiin, kannattaa teettää siellä, missä koneet ja kokemus ovat.

- Näin voimme myös tehdä ja kokeilla, kuinka uudet tuotteet kantavat markkinoilla.

 

Sisälle ja maailmalle

- Eri alojen asiantuntijoiden kanssa toimiessa olemme myös tajunneet, että olemme turhan vaatimattomia. Osaamme työmme ja sitä voisi viedä muuallekin.

Tähän saakka Karlux on toiminut suurten tukkuliikkeiden kanssa ja tehnyt valaisimia julkiselle sektorille ja suurille asiakkaille. Syksyllä 2012 yritys esitteli ensimmäistä kertaa tuotteitaan kuluttajille suunnatulla Habitare- messuilla. Palaute oli rohkaisevaa ja kannustavaa.

- Nyt meillä on tulossa uusia tuotteita, olemme satsanneet myös uuteen tekniikkaan ja materiaaleihin. Ulkovalaisimista laajennamme mallistoa myös kotien pihoille sekä sisälle saakka. Tavoitteemme on, että vuonna 2020 olemme valaistuksessa kovatekijä koko Pohjois- Euroopassa!

- Jos haluaa nopeampaa kasvua, on suunnattava vientiin. Ladecin kanssa tutkimme vientimahdollisuuksia ja toukokuussa lähdemme jo esittelemää tuotteitamme Pietariin.

Vaikka kasvavaan kysyntään Karlux varautuu virittämällä alihankintaverkostonsa hyvään kuntoon, haluaa yhtiö pitää omissa näpeissään tuntuman malliston kehittämiseen ja laadun varmistamiseen.

- Meidän maineemme ydin on tuotteiden ja tekemisen laadukkuudessa. Tätä mainetta vahvistamaan haemme myös uusia materiaaleja sekä materiaalin käsittelyyn uutta tekniikkaa. Se täytyy tehdä huolellisesti ja suunnitellusti.

- Oman roolini näen nimenomaan tässä pitkäjänteisessä kehittämisessä. Raaskin jättää jo joitakin töitä toisten tehtäväksi. Näin voin keskittyä tuotteiden ja verkostojen kehittämiseen sekä kertomaan kentällä sidosryhmillemme, mitä olemme tekemässä.